Aloitetaan pienellä ajatusharjoituksella. Sulje hetkeksi silmäsi ja mieti, kuinka moneen ihmiseen luotat työpaikallasi 100%:sti. Kolmeen? Viiteen? Kaikkiin? Entä kuinka monen kollegasi tai alaisesi arvelet voivan sanoa samaa sinusta?
Olemme valmennustilanteissa huomanneet, että työyhteisössä moni sanoo kysyttäessä luottavansa täysin omaan tiimiinsä tai organisaationsa ihmisiin yleensä. Silti hieman syvemmälle keskustelussa mentäessä usein huomaamme, että teot eivät aina ole linjassa sanojen kanssa. Ei esimerkiksi uskalleta jakaa ideoita tai olla ihan rehellisiä omista mielipiteistä ja näkemyksistä. Tai suhtaudutaan varauksellisesti tai ennakkoasenteella joihinkin ihmisiin.
Luottamuksen rakentaminen on osa johtamista
Luottamus rakentuu aina kahden ihmisen välille eikä se synny hetkessä, vaan on sarja pidettyjä lupauksia ja odotusten mukaista käytöstä. Kun luotat toiseen ihmiseen, antaudut epävarmuudelle ja lasket haavoittuvuutesi toisen ihmisen käsiin. Tämä vie aikaa ja vaatii rohkeutta.
Mikäli olet esihenkilöasemassa, on luottamuksen rakentaminen tärkeä osa johtamisosaamistasi. Se vaatii vahvan henkilökohtaisen yhteyden jokaiseen tiimin jäseneen erikseen. Tätä kautta luot tiimiisi psykologisen turvallisuuden perustan. Lisäksi tehtäväsi on luoda yhteiset vuorovaikutus- ja toimintatavat sekä auttaa tiimiläisiä tutustumaan toisiinsa kunnolla. Miksi luottamus sitten on niin tärkeää?
Luottamus = saumaton yhteistyö
Kuvittele mielessäsi poliisin erikoisjoukkue kriittisessä pelastustilanteessa, jossa ihmishenget ovat vaarassa. Kaikki mitä tiimi tekee, on äärimmäisen tarkkaa ja harkittua. Yksikin virhepäätös tai -liike voi tulla kalliiksi. Tiimi toimii yksikkönä, jossa jokainen voi luottaa oman henkensä tiimikavereiden käsiin. He aistivat toistensa liikkeet jopa pimeässä, sanomatta sanaakaan, kuin ajattelisivat yksillä aivoilla.
Tällainen saumaton yhteistyö vaatii suurta psykologista turvallisuudentunnetta, joka syntyy ajan mittaan yhteen hioutuneesta työskentelystä sekä siitä, että tiimin jäsenet tuntevat toisensa läpikotaisin. He tietävät toistensa vahvuudet ja yksilölliset piirteet ja arvostavat niitä. Heillä on selkeät tavoitteet ja työnjako. Kommunikaatio pelaa saumattomasti ja kaikki tietävät roolinsa. Virheistä otetaan koppi ja niistä opitaan yhdessä.
Luottamusta tuetaan arvopohjaisella ja arvostavalla viestinnällä
Et ehkä pelasta työksesi ihmishenkiä, mutta yllä mainitut lainalaisuudet pätevät millä tahansa toimialalla. Porskutamme työelämässä tällä hetkellä jatkuvan muutoksen ja yllättävien tilanteiden maailmassa. Fiksuimmat organisaatiot varmistavat, että henkilöstö on muutoskyvykästä eikä hätkähdä pienistä – toimintakyvyn on säilyttävä tiukassakin tilanteessa. Se onnistuu vain täysin läpinäkyvällä tavalla puhua asiat halki erityisesti hankalina hetkinä ja kantamalla vastuunsa siellä, missä on luvannut.
Kun luottamus on kerran rakennettu, siitä on syytä pitää hyvää huolta. Tätä faktaa eivät nollaa talouden kiristyminen tai muutosneuvottelut. Vaikka vaikeitakin ratkaisuja on välillä tehtävä, luottamuksen voi säilyttää toimimalla suoraselkäisesti, organisaation arvojen mukaisesti sekä viestimällä oikea-aikaisesti, johdonmukaisesti ja arvostavasti.
Yksi käytännön työkalu luottamuksen ja resilienssin luomiseen sekä arvostavaan viestintäkulttuuriin on coachaava johtamisote. Se luo kuin varkain tasa-arvoisen, avoimen ja vahvan yhteyden – eli luottamusta.
***
Lue lisää Braversin tarjoamista työkaluista luottamuksen ja cochaavan kulttuurin rakentamiseen.