KRIISIT TAI
KONFLIKTIT

TYÖYHTEISÖSOVITTELU

– Yhteistyötä haittaavien ristiriitojen selvittämiseen

Organisaatio on terve, kun siellä voidaan olla turvallisesti eri mieltä. Kuitenkin, jos erimielisyyksiä ei osata käsitellä, tilanteet ihmisten välillä saattavat kehittyä ristiriidoiksi ja jopa konflikteiksi. Työyhteisösovittelu on näissä tilanteissa yksi mahdollinen ratkaisukeino. Ristiriidat kuluttavat voimakkaasti henkilöstön psyykkisiä ja lopulta myös fyysisiä voimavaroja. On koko organisaation etu, että ristiriidat selvitetään, jotta ne eivät jää painamaan henkilöstön hyvinvointia, keskinäistä yhteistyötä ja sitä kautta yrityksen tuloksentekokykyä.

On selvää, että ihmisten välisiä erimielisyyksiä syntyy jossain muodossa lähes päivittäin ja usein tilanteet saadaan sovittua ilman ulkopuolista tukea. Joskus tilanteet kuitenkin pitkittyvät ja silloin voi olla tarpeen tutkailla tilannetta ulkopuolisen asiantuntijan kanssa. Tarjoamme organisaatioille mahdollisuuden tarkastella tilannetta ja etsiä yhdessä ratkaisuja puolueettoman sovittelijan avustuksella.

Työyhteisösovittelu tai tiimiterapia
- Kohti jaettua näkemystä tulevaisuudesta

Autamme haastavaan tilanteeseen tai konfliktiin ajautuneen henkilöstöryhmän osapuolia ymmärtämään toistensa näkökulmia ja löytämään keskinäiseen työskentelyyn uusia toimivampia ratkaisuja. Keskustelujen kautta asioista voidaan sopia rakentavassa hengessä, jolloin yhteinen ymmärrys ja halu tehdä yhteistyötä usein korjaantuvat tai jopa paranevat. Tätä työtä voidaan tehdä virallisesti työyhteisösovitteluna, tiimiterapiana tai sitten yleisemmin yhteistyötä kehittävänä prosessina, jossa hyödynnetään sovittelun elementtejä. Lopulta on aina tavoitteena löytää ja kirjata yhteinen näkemys siitä, miten osapuolet toimivat yhdessä keskusteluiden jälkeen. Braversin Sanna Fäldtillä on työhön sekä sovittelijan että lyhytterapeutin pätevyys.

Työyhteisösovitteluprosessin eteneminen:

Työyhteisösovittelu kuvake

1.  Sovitteluprosessin tilaaminen ja käynnistys
2.  Tiedottaminen osapuolille sovittelun alkamisesta
3.  Infotilaisuus kaikille sovitteluprosessissa mukana oleville
4.  Sovittelijan tekemä luottamuksellinen yksilöhaastattelu sovitteluun osallistuvien kanssa
5.  Yhteinen sovittelukeskustelu (tai useampi) koko porukalla
6.  Keskustelujen lopuksi kirjataan sovittelusopimus
7.  Seurantakeskustelu muutaman kuukauden päästä

Hinnoittelusta

Työyhteisösovittelut voidaan hoitaa kokonaan verkon yli, kasvokkain tai hybridinä. Jos sovittelun osapuolia on useita, voidaan käyttää kahta sovittelijaa. Usein yksi sovittelija riittää. Braversin pääsovittelijana toimii työyhteisösovittelijan koulutuksen saanut ja vuodesta 2021 saakka sovitteluprosesseja vetänyt Sanna Fäldt.

Työyhteisösovittelusta veloitamme 200 € /h + alv 24 %.


Esimerkki: kahden hengen välisen ristiriitatilanteen sovittelu vie eri vaiheineen kokemuksemme mukaan keskimäärin 8-10 tuntia, mutta jokainen sovittelutilanne on yksilöllinen.

Bravers Sannat

Työyhteisösovittelu case 1

ORGANISAATIO

 Kansainvälinen asiantuntijatalo

Tiimin koko: 10 henkeä

HAASTE

Pitkäaikaisen kehityshankkeen sisällä oli alkanut esiintyä tyytymättömyyttä. Tiimin jäsenten motivaatio oli alkanut laskea, sillä työ ei edennyt toivotulla tavalla. Tiimin jäsenten välillä alkoi olla eripuraa ja keskinäinen luottamus oli heikentynyt.

LÄHESTYMISTAPA

Tiimin henkilöstöasioista vastaava ja tiimin vetäjä päätyivät tilaamaan tiimille Braversiltä työyhteisösovitteluprosessin. Prosessi kesti reilut kaksi viikkoa, joiden aikana pidettiin sekä yksilöhaastattelut, että yhteinen sovittelukeskustelu.

LOPPUTULOS

Keskustelut auttoivat kaikkia ymmärtämään toistensa näkökulmat, tilanteen juurisyyt selvisivät ja ne pystyttiin ratkaisemaan.

“Oli hyödyllistä saada joku organisaation ulkopuolinen tutkimaan konfliktia neutraalisti ja tarjoamaan kaikille tasapuolinen mahdollisuus tulla kuulluksi. Arvostan erityisesti sitä, kuinka rauhallisesti ja tunneälykkäästi keskustelut saatiin käytyä.”
Tiiminjohtaja

Työyhteisösovittelu case 2

ORGANISAATIO

Kansainvälinen ohjelmistokehitystalo
Tiimin koko: 15 henkeä

HAASTE

Yksi organisaation ydintiimeistä voi huonosti. He toivat tietoon johdolle, että yhteistyö ei tiimin sisällä ollut toimivaa. Tilanne oli jatkunut jo jonkin aikaa, ja siihen saakka tehdyt toimenpiteet eivät olleet auttaneet.

LÄHESTYMISTAPA

Henkilöstöjohtaja otti yhteyttä Braversiin ja kysyi, voisimmeko tehdä ulkopuolisina tilanteesta luottamuksellisen ja tilannetta kunnioittavan kartoituksen. Päätimme tehdä restoratiivisen haastattelukierroksen, jossa jokainen tiimin jäsen sai tulla syvällisesti kuulluksi omista näkökulmistaan liittyen yhteistyön toimivuuteen.

LOPPUTULOS

Selvisi, että tiimiläiset kokivat lähes yksimielisesti tiimin vetäjän johtamistavan ristiriitaiseksi organisaation arvojen kanssa. Kun kokonaisnäkemys tilanteesta saatiin kartoitettua, johdon oli helpompi ryhtyä tarvittaviin kehitystoimiin.

“Ulkopuolisuus ja objektiivisuus oli prosessissa erittäin tärkeää, ja Bravers toimi tilanteessa rohkeasti, määrätietoisesti ja sekä henkilöstön että organisaation toiveita vastaavalla tavalla. Lopputulos oli luotettava, tilanteeseen suurta helpotusta tuova, erinomaisen ja ammattitaitoisen yhteisen työn tulos. Johtopäätösten avulla pystyimme edistämään luottamusta ja hyvää johtajuutta organisaatiossa.”
Henkilöstöjohtaja