Nautinnollinen etätyöarki

Sanna Fäldt

In Työhyvinvointi Posted

– viisi vinkkiä kokeiluun!

Olin syvällä seuraavan kirjani lähdeaineistossa amerikkalaisten missien ihannemitoissa, kun kuulin kirkkaan äänen työhuoneeni ovelta: ”Äiti katso, mä sain sen mun mandalan valmiiksi takapihalle!”. Ensin tunsin ärtymystä keskittymisen katkeamisesta, sitten ihmetystä siitä, kuinka paljon kello jo oli. Kolmanneksi tunsin suuren lämmön leviävän rintaani, kun ajattelin, että lapseni on itsenäisesti käynyt lähimetsässä keräämässä tarvikkeita etäkuvistunnilla tehtävää mandalaa varten. Neljänneksi tunsin kiitollisuutta opettajan keksimästä kivasta tehtävästä.

Tarinan pointti: etätyö on herättänyt parina viime viikkona enemmän tunteita ja tohinaa kuin yleensä, ja tämä jos joku opettaa meille työtavoistamme!

Olen saanut onnekseni tehdä pian vuoden päivät paljon työtä kotoa. Ennen tätä olin 20 vuotta töissä muilla ja etäpäiviä oli vain silloin tällöin. Nyt yrittäjänä nautin suunnattomasti siitä, että minulla on mahdollisuus rytmittää ajankäyttöäni hyvinkin itsenäisesti. Olen tehokkaiden ja nautinnollisten työtapojen valmentaja. Siksi olen kiinnostuneena tarkastellut ja ohjannut omaa työskentelyäni objektiivisesti omien periaatteideni kautta jo pidemmän aikaa.

Haluaisin nyt kysyä sinulta, hyvä lukijani, mitä sinä haluat ottaa mukaasi etätyöajan oivalluksistasi, kun palaamme joskus tavalliseen arkeen? Jos et ole vielä miettinyt asiaa, nyt on hyvää aikaa tarkkailla itseään ja tehdä päätöksiä! Tässä joitain oppejani siitä, mikä tekee kotoa työskentelystä aivan huippua. Kokeile rohkeasti sinulle uusia asioita!

1) Keskity syvästi

Mielestäni kaikista siisteintä etätyössä on se, kun voi rakentaa itselleen luvan kanssa puitteet työn flown syntymiselle. Flowssa opimme nopeammin, työ on nautinnollista ja aika lentää. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, ellei opettele keskittymään syvällisesti.

Monelle meistä keskittyminen on haastavaa ja vaatii aluksi kunnon itsekurikuurin, jotta emme keskeytä itse omaa työtämme.

Ulkoisesti tarvitaan hiljainen ympäristö – eli kaikki hälyttimet, ilmoitukset, pikaviestimet ”älä häiritse” tilaan ja puhelin äänettömälle eri huoneeseen. Kiität minua, kun rohkenet tehdä tämän! Sisäisesti tarvitaan sinulle kiinnostava ja tarpeeksi haastava aihe, motivaatiota taklata asia, levänneet aivot ja läsnäoloa. Laita työhuoneen oveen lappu: ei saa häiritä! Sovi perheen kanssa, että sinulla on lappu ovessa VAIN silloin, kun oikeasti haluat syventyä.

Huomaa, että mitä luultavimmin huomiosi hakeutuu aika nopeastikin katsomaan meilejä tai uutisia. Pysäytä karkaava ajatus ja palauta. Pikkuhiljaa pystyt olemaan läsnä pidempiä aikoja kerrallaan ja saat luovuutesi ja kaikki flown ihanat mielihyvähormonit käyttöösi. Olen itse huomannut, että saatan touhottaa viikkoja tai jopa kuukausia suoritusmoodissa ilman flowta. Katkaise suorittamisesi tietoisesti ja syvenny. Nyt siihen voi olla hyvä mahdollisuus.

2) Tauon pitäminen on päivän tärkein päätös

Jotta flow syntyy, tarvitaan taukoja. Tunnistat kyllä työstäsi sen hetken, kun energia alkaa laskea. Hartiat tai selkä alkavat puutua, vatsa kurisee, keskittymiskyky rakoilee pidemmän intensiivisen työjakson jälkeen. Tällöin tarvitset tauon. Tauko on hyvä pitää ainakin parin, kolmen tunnin välein.

Irroita itsesi tietoisesti työstä ja lähde pois se ääreltä.

Keinovalikoima, joilla itse tauotan päivääni on seuraava: ruokailu, fiktiivisen kirjan lukeminen, päivätorkuilla olevan raukean koiran vieressä kölliminen ja sen rapsuttelu, Netflixin katsominen, vartin päikkärit, maiseman katselu takapihalla istuskellen ja tietenkin oma suosikkini: meditoiminen. Tee itsellesi palvelus ja uskalla irroittautua työstä aivan kokonaan noin 30-60 minuutiksi ainakin kerran päivässä. Käytännössä aivosi saavat hengitystilaa ja tauon jälkeen tuntuu, kuin saisit raikkaan ja uuden alun työhösi.

3) Karsi ja lyhennä palavereita

Elämme skaips-komferemssien kultaista aikaa. Olemme kuitenkin yhtiökumppanini Sanna Salovuoren kanssa huomanneet, että energiamme pysyy päivän aikana korkeammalla, jos emme lukitse keskinäisten palavereidemme aikoja niin tarkkaan. ”Voinko soittaa?” -kysymys Whatsupissa on kertakaikkisen mahtava idea. Jos ei sovi, ei soiteta, jos sopii, toinen saa tukea tilanteeseensa juuri silloin kuin tilanne on akuutti ja mielen päällä. Puhelu voi olla lyhyt ja tehokas, se ei vie tuntia, eikä oma kalenteri täyty palavereista tai puheluista toisen perään. Emme myöskään sisällytä puheluihin ihmisiä, joiden ei ole pakollista olla siinä mukana.

Palaveriputkessa virittyminen vaihtuvasta asiasta toiseen vie aikaa ja on kognitiivisesti kuormittavaa. Aivot alkavat olla iltapäivisin jo aika nuutuneet. Olen tässä katsellut aviomiestäni, joka työskentelee myyntijohtajana. Hän viettää etäpäivät videopuheluissa aamusta iltaan. Hänelle ei jää aikaa pohtia juuri puhuttua ja kaikki kirjallinen työ tehdään palavereiden välissä kiireessä.

Aikaa luovuudelle ja omien ajatustensa kanssa olemiselle ei juuri ole.

Useissa firmoissa on vallalla ajatus, että on tehokasta pähkiä asioita yhdessä eteenpäin. Tämä tapa saattaa valitettavasti ajaa hoitamaan palavereita suoritusmoodilla. Tunnemme ehkä jo päivän aluksi ahdistusta siitä, että luvassa ei ole lainkaan pidempiä taukoja. Energiatasomme ovat jo heti aamusta alhaalla. Palavereiden kestoa kannattaa lyhentää, miettiä keitä palaverissa ylipäätään pitää olla paikalla, pohtia voidaanko palaverin sijaan pitää lyhyt puhelu ja tutkia, voisiko osa palavereista ollakin jonkun itsenäistä ja syvällistä työskentelyä.

Itselleen olisi hyvä aamuisin varata kalenterista pidempiä aikajaksoja joka viikko syvällistä keskittymistä vaativampien työtehtävien tekemiseen niiden asioiden parissa, joista nauttii. Jos teidän työpaikalla on tapana jyrätä toisten kalentereihin jo varattuna näkyville paikoille palavereita, ota tämä asia avoimesti esiin. Kerro, että kalenterinhallinta tuo jokaiselle oman energian- ja mielenhallintaa, mikä tehostaa työtä. Lopulta kyse on siitä, että jokaisella pitää olla mahdollisuus itse saada olla vaikuttamassa siihen, miten aikansa oman työviikkonsa sisällä käyttää.

4) Ajoita myös sälä

Meillä on kaikilla päivissämme kaikenlaista sälää. Laskutusta, tilitystä, työaikakirjausta, raportointia, budjetointia, meilien lähetystä jne. Tähän sälään kannattaa suhtautua kuin se olisi virkistävä keidas. Yleensä sille ei oikein tahdo jäädä aikaa (palaveri- tai asiakasputkelta…), juju onkin se, että sillekin varataan aikaa kalenterista. Yksi tunti merkinnällä ”sälä” on minulle ainakin tervetullut slotti päivässä. Saan käyttää sen juuri siihen, mitä milloinkin on tarvis tehdä.

Anna siis itsellesi monotonista ja rutiininomaista tehtävää joka päivä pieninä annoksina. Se toimii ikäänkuin taukona kaikesta ponnistusta ja aivotyötä vaativasta tekemisestä. Sirottele sitäkin päiviisi sinne tänne – erityisesti iltapäiviin, kun luovuusvarannot alkavat olla tyhjät. Oman suhtautumisensa muuttaminen sälätyöhön on avain siitä nauttimiseen. ”Kun saan kirjattua nämä asiat CRM’ään, on hyvä fiilis, että sekin on tehty ja tähän on hyvä lopettaa päivä.”

5) Kun lopetat, lopeta

Minulla oli kerran työkaveri, joka päätti kokeilla etätyöskentelyä ensimmäistä kertaa. Hän huhuili seuraavana aamuna LinkedInissä, että kokemus ei ollut kauhean mukava. ”En malttanut käydä vessassa, enkä tiennyt milloin työpäivä oli ohi!”. Huomaan itsekin, että pisteen laittaminen päivälle on välillä todella vaikeaa. Lapset ovat tyytyväisinä koulupäivän jälkeen pädeillään ja talossa on autuas hiljaisuus. Jospa tekisin vielä tunnin näitä säläjuttuja… ja yhtäkkiä kello on kuusi. Tämä ei ole hyväksi kenellekään.

Myös etätöissä kannattaa noudattaa tiukasti kahdeksan tunnin työpäivää.

Työajan pitäminen aisoissa varmistaa mm. sen, että kun illalla menet nukkumaan, työnteon ja unen välissä on ollut tarpeeksi taukoa. Sillä myös illan tauko on todella tärkeä, jotta päivän aikana itäneet ajatukset alkavat jalostua eteenpäin. Tämä tapahtuu ihan huomaamattamme illan ja yön aikana, mutta vaatii ehdottomasti sen, että työstä irtautuu niin fyysisesti kuin henkisesti. Eli, pysäytä etätyöpäiväsi tietoisesti ja jämäkästi ja antaudu illan touhujen vietäväksi täysin rinnoin. Olet sen ansainnut!

Nautinnollista löytöretkeä flown ja keskittymisen parissa hyvä lukija! Tarkkaile etäaikakauden itseäsi ja huomaa, mitkä asiat tuovat sinulle riemua ja tyydytystä. Kannattaa pohtia, mistä näistä tavoista et enää halua luopua, vaan nappaat ne reppuusi käytettäväksi myös, kun palaat toimistolle.

Sanna Fäldt, rohkeusvalmentaja, yrittäjä ja kirjailija, Bravers Oy

Lähteet:
Christopher Germer, Myötätunnon tie
Mihaly Csikszentmihalyi, Flow
Sanna Fäldt, Nauti työstäsi! Naisen voimakirja työelämään
Minna Huotilainen, Mona Moisala, Keskittymiskyvyn elvytysopas
Steven Kotler, Jamie Wheal, Stealing fire

0 Comments

Leave a Comment