Älä luovu kesäminästäsi – viisi vinkkiä paluussa arkeen

Sanna Fäldt

In Stressi, Työhyvinvointi Posted

Voi kuinka mahtavaa olisi saada vapauden tuntu säilymään elämässä kesän jälkeen. Parin viikon ajan se usein onnistuukin. Sitten arki jotenkin ujuttaa harmaat lonkeronsa syvemmälle ja syvemmälle päivien pirtaa. Eikä sekään oikeastaan haittaa, sillä rutiinit tuovat elämään mukavaa rytmiä ja ennakoitavuutta.

Mutta kesällä olemme jotenkin enemmän omia itsejämme. Kesällä tykkää itsestään! Olisi kiva saada se rento kesäminä ja tunnelma säilymään. Miten kesän herkullisia aromeja saisi ripoteltua tuomaan valoa töiden keskelle? Pitämään meidät sekä maadottuneina että pirteinä? Kokosimme muutaman vinkin inspiroimaan arkeen siirtymistä meille itsellemme ja totesimme, että samalla voimme jakaa nämä teidän kaikkien kanssa!

1. Verkkaiset aamut

Kesäaamuisin saa loikoilla sängyssä tai syödä kiireettä koottua aamupalaa. Meistä jokaisella on omat aamurutiinimme. Arjen alkaessa aamut palaavat usein kiireisiksi ja kirittäviksi. Niistä katoaa taianomaisuus. Mikä tekee aamuista sinulle erityisen? Lehden lukeminen rauhassa? Kahvikupponen täydessä hiljaisuudessa? Tuijottelu takapihalle samalla kun syö aamiaista? Loikoilu pitkään sängyssä miettien elämää? Lasten herättäminen hellästi? Löydä oma aamun hyvänolon tuojasi ja päätä nivoa se arkeesi niin usein kuin pystyt. Tee siitä tapa, josta et luovu!

2. To-do -lista hiljenee

Kesällä parhaimmillaan ainoa asia mikä painaa mieltä, on se, onko uikkarit muistettu pakata mukaan rantsuun ja tappaako kuumuus kukat. Töihin palatessa olisi hienoa, jos mieltä ei kuormittaisi jatkuva lista odottavista töistä. Arjessa kuitenkin usein ensimmäinen asia, mikä päähämme tupsahtaa kun herää ja juuri ennen kuin käy nukkumaan, on tekemättömät työt. Päivästä onkin suositeltavaa varata to-do -listansa läpikäyntiin jokin muu aika kuin aamu tai myöhäinen ilta. 

Kannattaa myös kokeilla edessä olevien töiden ulkoistamista suoraan omaan kalenteriin – myös yksin tehtävän ajatus- ja kehitystyön! Silloin kalenteri kertoo mitä teet milloinkin, eikä sinun tarvitse pyörittää listaa töistä jatkuvasti mielessäsi. Rauhoitu illalla nukkumaan esimerkiksi hyvän dekkarin tai tv-sarjan ääressä, älä mieti töitä. Näin aivosi prosessoivat yöllä tehokkaammin edellisen päivän asiat eteenpäin. Aamulla kun heräät, teet aamun hyvinvointitekosi ja vasta sen jälkeen nappaat kiinni yön aikana virinneisiin ideoihin ja päivän kalenteroituihin tapahtumiin.

3. Lupa tehdä itsellä mitä haluaa

Lomalla sinä määräät. Kesällä ei tarvitse kantaa huolta siitä, että käyttää aikaansa juuri siihen mihin haluaa. Me kirjoittajat kunnostauduimme tänä kesänä muun muassa sierainten heiluttamisen harjoittelussa, korttipeleissä ja frisbee-golfissa. Ihan vaan koska huvitti. Miten omaan arkeen voisi saada kesän huolettomuutta ja itsemääräämisoikeutta? 

Kun kiireet töissä painavat päälle, ensimmäinen asia, mistä joustamme, on usein oma aika. Mitä jos tänä syksynä päättäisitkin, että oma aikasi on pyhää? Suuren suuri motivaattori omasta ajasta kiinni pitämiseen on se, jos valitset tekeväsi sillä jotain sellaista, mistä nautit valtavasti. Mietipä siis, mitä voisit tehdä tai harjoittaa ihan sen vuoksi, että se olisi kivaa? Ei siksi, että pitää. Mitä olet aina halunnut tehdä, mutta siihen ei koskaan tunnu olevan aikaa tai mahdollisuutta? Miten saisit rutistettua viikkoosi tälle asialle syksyllä tilaa? Valitse asia, jonka ajatteleminen saa sinut hykertelmään innosta! Tätä samaa tekniikkaa voi käyttää töissä: mitä sellaista olet aina halunnut kokeilla työpaikalla, mitä et ole vielä tehnyt? Nyt voisi olla aika ottaa asia esille töissä ja kysyä, voisitko kokeilla asiaa. Mitä menetettävää sinulla on? 

4. Iloa tuovat asiat

Kesällä nautimme monista pienistä mukavista asioista. Mitä ne ovat sinulle? Ehkäpä jäätelön tai mansikoiden syöminen, mustikassa käyminen, torikahvit, mökkeily, järvessä uiminen, puutarhanhoito tai kalastus. Odotamme aina kesää osittain näiden iloa tuovien asioiden vuoksi. 

Mitkä pienet asiat tekevät sinulle nautinnollisen syksyn ja talven? Voit ihan listata mitä asioita odotat eri vuodenaikoina. Syksyn pimenevien iltojen kynttilän valo, nikkarointi, omenasato, syyskukkien loisto, peiton alle käpertyminen luvan kanssa, harrastusten alkaminen, uudet lenkkarit… Samalla tavalla kun aistimme kesän tuntua ja tuoksua, voimme aistia syksyn ja talven ominaisuuksia. Jokaisessa päivässä on kauneutta, rauhaa ja iloa, kun otamme tavaksi etsiä niitä.

5. Olla möllöttely

Lomalla saa lojua. Tosi rentona ja raukeana. Lukea kirjaa, ottaa torkut tai katsella taivasta. Me kirjoittajat löhöilimme tänä kesänä ainakin veneen keulassa, riippumatossa, takapihan sohvalla, sängyssä, rantsulla, altaalla, aurinkotuolissa, uimapatjalla ja lattialla. Jo tämän kaiken löhöilyn ajatteleminen tuo mukavan rauhallisen olon.

Arjessakin voi ja ennenkaikkea saa olla möllöttää. Päikkärit sohvalla töiden jälkeen. Meditaatio työpaikan hiljaisessa huoneessa. Makkariin vetäytyminen perheeltä karkuun lukemaan kirjaa illalla. Loikoilu pitkin pituuttaan saunan lauteilla. Pari avaavaa jooga-asanaa köllötelen. Vaikka syksyllä ja talvisin loikoilu usein tapahtuu sisätiloissa, se on silti yhtä maadoittavaa. Päätä oma löhömestasi ja omi se itsellesi kerran päivässä! Näin annat kehollesi ja mielellesi päivän aikana pieniä lataavia taukoja. Raukean hyrisevä -sinä on kivempi kaveri kuin sisulla sinnittelevä suorittaja -sinä, eikö?

Bravers lupaa tehdä tätä kaikkea koko syksyn ja talven! Toivottavasti kohtaat meidät letkeinä ja innokkaina valmennuksissa ja tilaisuuksissa. Lähdetkö mukaan arjesta lomaa haasteeseen? Kerro kokemuksiasi ja lisäideoita kommenttikentässä! 

Sanna F. ja Sanna S.

0 Comments

Leave a Comment