Milloin se on hallinnassa?

Stressi

Stressi, mitä se on?

Työperäistä stressiä on neljänlaista: hypostressiä, eustressiä, hyperstressiä ja distressiä. Hypostressiä on, kun olet tylsistynyt vaikkapa liian yksitoikkoisista työtehtävistä. Eustressitilassa tunnet optimaalista painetta työstäsi. Tällöin olet motivoitunut ja koet, että selviät töistäsi hyvin. Hyperstressissä työtilanteesi on niin vaativa, koet sen riistäytyvän käsistäsi, eikä sinulla ole keinoja selvitä. Distressi on jatkuvan stressin lopputulema, jolla voi olla negatiivinen vaikutus sekä työpaikkaasi että sinuun itseesi. (Occupational Psychology, Gail Steptoe-Warren)

Stressinhallinta osana Braversiä

Kaikissa kohtaamisissamme niin henkilökohtaisissa, kuin organisaatiosi kanssa, olemme aina hyvin kiinnostuneita siitä, miten paljon työ kuormittaa sinua ja kollegoitasi tällä hetkellä. Meillä on yhteensä neljänkymmenen vuoden työkokemus vaativista työtehtävistä ja elämänhallinnasta käytännössä. Bravers on syntynyt nimenomaan halusta auttaa muita hyödyntämään niitä keinoja, joita itse olemme löytäneet tieteestä ja kokemuksesta, jotta voisimme elää ja tehdä töitä mahdollisimman paljon positiivisen eustressin ja läsnäolon tilassa. Sanna Fäldt on myös kirjoittamassa paraikaa kirjaa Nauti työstäsi! (Bazar, 11/2019), jossa avataan tekniikoita hyvin yksityiskohtaisesti.

Stressinhallinta blogissamme

Kirjoittelemme säännöllisesti siitä, miten voimme itse ymmärtää stressireaktioitamme johtaa omaa palautumistamme Bravers-blogissa. Stressinhallintaa käsittelevät artikkelimme koottuna yhteen alla.